Adatok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Web Site Név * E-mail * Rendelkeznek a matrózok az előírt érvényes szakképesítéssel? Igen Nem A matróz OKJ 34 841 03 számú tanfolyamon szerez képesítést. A 3 évfolyamos képzés során az 1. évfolyamot követően 140 óra (fedélzet, gépház), 2. évfolyamot követően 140 óra, fedélzeti és gépházi szolgálatot lát el. Kiegészítő tájékoztatás Biztosított a személyzet valamennyi tagjának az előírt, minimális pihenőidő? Igen Nem A 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet szemleszabályzata (rendelet 23.06 cikk) szerinti előírást kell alkalmazni a minimális pihenőidő tekintetében, a különböző üzemmódokra (rendelet 23. 05 cikk) tekintettel. Az A1 üzemmódban a személyzet minden tagjának biztosítani kell egy megszakítás nélküli 8 órás pihenőidőt a menetidőn kívül, minden esetben 24 órás időtartamon belül, amit a 8 órás pihenőidő végétől kell számítani. Az A2 üzemmódban a személyzet minden tagjának 24 órás időtartamonként nyolc órás pihenőidőt kell biztosítani; ebből 6 órát megszakítás nélkül, menetidőn kívüli időszakban. A 24 órás időtartamot az előző 8 órás pihenőidő végétől kell számítani. A személyzet fiatalkorú tagjai részére a pihenőidő megszakítás nélkül 8 óra, amelyből 6 órának a menetidőn kívüli időre kell esnie. A B üzemmódban a személyzet minden tagjának biztosítani kell 24 órás pihenőidőt egy 48 órás időtartamon belül. E pihenőidőn belül legalább két, 6 óráig tartó, megszakítás nélküli időszaknak kell lennie. Pihenőideje alatt a személyzet tagját (fedélzetmester, matróz-gépkezelő, képesített matróz, matróz, tanulómatróz és gyakornok) nem szabad igénybe venni felügyeleti és készenléti szolgálatra sem. A veszteglő jármű jogszabályban vagy átmeneti hatósági rendelkezésben előírt őrszolgálata és felügyelete nem minősül igénybevételnek e bekezdés értelmében. Az egyes üzemmódok szerint biztosított a személyzet miden tagjának a minimális pihenőidő. Kiegészítő tájékoztatás A személyzet tagjait tájékoztatják az egészségi és biztonsági veszélyekről, valamint a védelmi intézkedésekről? Igen Nem A 2000. évi XLII. törvény 21. § (1) szerint, és a 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendeletben meghatározott követelmények alapján a hajóparancsnok gondoskodik arról is, hogy a hajó személyzetének minden új szolgálatba lépő tagja oly módon ismerje meg az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit, valamint a környezetvédelmi és tűzvédelmi előírásokat, hogy képesek legyenek az utasítások betartására. A tájékoztatásnak ki kell terjednie a hajó egyes terein (üzemi, gép- és kormánygép; rakomány, szabad fedélzet, kormányállás, lakótér, konyha szaniter és vizes helyiségek) folyó tevékenységgel kapcsolatos egészségi és biztonsági veszélyek ismertetésére és a védelmi intézkedésekre is, kiemelten a biztonságos munkavégzésre alkalmas állapot meglétének magatartási szabályaira, a szolgálatai rendre és a védőfelszerelések és egyéni védőeszközök használatára. A munkavállalók az Mvt. 55. § értelmében elméleti és gyakorlati munkavédelmi oktatásban részesülnek, ismerik az egészségi veszélyeket és a védelmi intézkedéseket, valamint hozzáférnek a kockázatértékelési dokumentumokhoz is. Kiegészítő tájékoztatás A mentőgyűrűk és a mentőmellények megfelelnek a szabványoknak és ellenőrzésüket − a gyártó előírásai szerinti gyakorisággal és tartalommal – rendszeresen elvégzik? Igen Nem A 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet (10.05 cikk) előírása a mentőgyűrűkre és mentőmellényekre: 1. A hajókon legalább három, az MSZ EN 14144:2003 Mentőövek. Követelmények, vizsgálatok szabvány szerinti mentőgyűrűnek kell lenni. Ezeket a fedélzeten megfelelő helyen, alkalmazásra készen kell elhelyezni, és nem szabad tartóikban rögzíteni. Legalább egy mentőgyűrű a kormányállás közvetlen közelében legyen, és azt fel kell szerelni olyan elemmel működő öngyulladó fénnyel, amelyet a víz nem olt el. 2. Minden, a vízijármű fedélzetén szokásosan tartózkodó személy számára legyen hozzáférhető személyhez igazított, önműködően felfújódó, az MSZ EN ISO 12402 Egyéni lebegtetőeszközök szabványsorozat szerinti, megfelelő mentőmellény vagy egyéb eszköz. Gyermekek számára az e szabványoknak megfelelő, nem felfújható mentőmellények is megengedhetők. 3. Ellenőrzésük a gyártó előírásai szerint történik. A személyszállító hajókon a Hajózási Munkák Biztonsági Szabályzata [a 17/1993. (VII. 1.) KHVM rendelettel hatályba léptetett Hajózási Munkák Biztonsági Szabályzat (a továbbiakban: HMBSz) szerint kell eljárni: A bejáratok közelében, valamint az utas fedélzeteken 27,5 méteres dobókötéllel ellátott mentőgyűrűket kell elhelyezni. (4.5.8.) A mentő-, illetve munkacsónakban tartózkodó személyeknek a SOLAS (Safety of Life at Sea – Életbiztonság a Tengeren) Nemzetközi Egyezményben meghatározott mentőmellényt kell viselniük (HMBSz 5.5.1.) Kiegészítő tájékoztatás A kézi tehermozgatás veszélyeire és a helyes gyakorlatra kapnak megfelelő munkavédelmi oktatást? Igen Nem A munkáltató elsődleges feladata, hogy műszaki és szervezési intézkedések révén kiküszöbölje a kézi tehermozgatást. Ha ez nem oldható meg, a kockázatbecslés során számba kell vennie a teher jellemzőit, a szükséges fizikai erőkifejtést, a munkakörnyezet jellemzőit, a tevékenység követelményeit, valamint a hát-, derék- és deréktáji sérülések kockázatát megnövelő egyéni kockázati tényezőket is. A kockázatkezelő intézkedések körébe tartozik pl. a segédeszközök (kézi horgok, hevederek, kötelek és csigasorok, kézi erővel hajtott csörlők, emelő- és kézi szállító eszközök stb.) alkalmazása és az egyéni védőeszközök használata (pl. a fej-, a felső- és az alsó végtagok, a kéz védelmére stb.) is. A kockázatkommunikáció része a munkavédelmi oktatás során a kézi tehermozgatás helyes megvalósításának elméleti ismertetése és gyakorlása is. A kockázatértékelés megtörtént, a kézi tehermozgatás helyes gyakorlatát a munkavállalók elsajátították, az egyéni védőeszközöket használják. Kiegészítő tájékoztatás A munkáltató biztosít egyéni védőfelszerelést a munkavállalók számára? Igen Nem A Hajózási BSz 3.3 pontjában is megköveteltek alapján a munkáltatónak az egyéni védőeszköz juttatási rendbe foglalt egyéni védőeszközöket kell biztosítania. Kiegészítő tájékoztatás Rendszeresen ellenőrzik az egyéni védőeszközök – így a mentőmellény – rendeltetésszerű használatát? Igen Nem A Hajózási BSz 3.3. pontja szerint a munkavállalók részére biztosítják az egyéni védőeszközöket és azok rendeltetésszerű használatát az Mvt. 42. § b) szerint megkövetelik. Kiegészítő tájékoztatás A kötélkezelési munkát védőkesztyűben végzi a munkavállaló? Igen Nem A matróz a kötélkezelési munkát a Hajózási BSz 3.8.3. pontja szerint védőkesztyűben végzi. Kötélkezeléskor nem tartózkodik senki a veszélyzónán belül? Igen Nem Kötélkezeléskor a munkavállalók − a Hajózási BSz 3.8.5. pontjában foglaltakat figyelembe véve − a veszélyzónán kívül tartózkodnak. Kiegészítő tájékoztatás Viharban, havas - jeges fedélzeten történő közlekedés és munkavégzés során betartják a vonatkozó szabályokat? Igen Nem A Hajózási BSz előírásai az irányadók a közlekedésre és a viharban végzett fedélzeti munkákra: Az időjárási viszonyok változásából eredő páralecsapódáskor a fedélzeten történő közlekedés csak csúszásgátló talppal ellátott munkacipőben történhet. (5.6.1) A hullámok által időszakosan elöntött fedélzeten közlekedni, munkát végezni csak a szolgálatos fedélzeti tiszt utasítására, a legszükségesebb esetben szabad. (5.6.3) Viharban a fedélzeten végzendő munkákhoz csak a legnagyobb gyakorlattal rendelkező tengerészek küldhetők. Részükre mentőmellényt és fix ponthoz rögzített biztosító kötelet kell adni.(5.6.4) Havas és jeges fedélzet, raktártető, továbbá rakomány hó- és jégtelenítését éjjel végezni csak vészhelyzetben szabad, a megfelelő megvilágítás biztosításával. A jogszabályban előírt feltételek teljesülnek. Kiegészítő tájékoztatás Rendszeresen gondoskodnak a fedélzeti járófelületek tisztításáról? Igen Nem A fedélzeti/géptéri járófelületek rendszeres tisztításáról a Hajózási BSz 3.11.1. szellemében gondoskodnak. Kiegészítő tájékoztatás A belvízi úszólétesítményeken a zaj- és a rezgésvizsgálatra, a munkavégzési területeken és a lakóterületeken megengedhető zaj- és rezgésszintekre, valamint a munkavállalók hallás- és rezgés elleni védelmére vonatkozó előírásokat ismerik és betartják? Igen Nem Egyéni hallásvédő eszközöket kell biztosítani azon dolgozók részére, akik előreláthatóan 85 dB(A) vagy azt meghaladó nagyságú napi zajexpozíciónak vannak kitéve. Azokon a munkahelyeken, ahol ez az érték meghaladja a 91 dB(A)-t, legalább 10 cm átmérőjű tábla elhelyezésével fel kell hívni a figyelmet a hallásvédő eszközök használatára vonatkozó kötelezettségre. A lakótereket a túlzott zajjal és rezgésekkel szemben védeni kell. A megengedhető legnagyobb hangnyomás szintek az alábbiak: (a) társalgókban: 70 dB(A), (b) hálóhelyiségekben: 60 dB(A). Ez nem vonatkozik azokra a hajókra, amelyek kizárólag „A” üzemmódban közlekednek. Az üzemmódra vonatkozó korlátozást a közösségi hajóbizonyítványba be kell jegyezni. Kiegészítő tájékoztatás Megfelelő az ivóvíz ellátás biztosítása az úszólétesítményen? Igen Nem A hajón az ivóvíz ellátást a 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet (2. melléklet 12.05 cikk) előírásai szerint kell biztosítani. A lakótérrel rendelkező hajókon ivóvízellátásra szolgáló berendezésnek kell lennie. Az ivóvíztartályoknak a hajón általában lakó személyek számának megfelelően, személyenként legalább 150 literes űrtartalommal kell rendelkezniük. A lakóterek fűtése és szellőzése megfelelő az úszólétesítményen? Igen Nem A lakóterek fűtése és szellőzése a 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet 2. melléklet 12.06 cikk szerint történik. A lakóhelyiségekben az időjárásnak megfelelő fűtést kell biztosítani. Gondoskodni kell a szellőztetésről, a kielégítő légcseréről is. A természetes vagy mesterséges szellőztetés (légkondicionálás) során meg kell akadályozni, hogy a hajó egyéb tereiből (gépterem, raktér stb.) szennyezett levegő jusson be a pihenő és lakótérbe. A nem gépi mozgatású raktártetők nyitását/zárását legalább két ember végzi az úszólétesítményen? Igen Nem A Hajózási BSz 3.11.3 pontjában foglaltakat is figyelembe véve a raktártető(k) mozgatását két munkavállaló végzi. Kiegészítő tájékoztatás A fedélzeten elhelyezett rakomány szakszerű rögzítéséről gondoskodnak? Igen Nem A fedélzeten elhelyezett rakományt a rakodási szabályoknak megfelelően, a Hajózási BSz 3.12.1 előírásait is figyelembe véve végezik. Kiegészítő tájékoztatás Ömlesztett áru ki-, illetve berakodásánál egyenletesen, az egyensúlyt megtartva mozgatják az árut? Igen Nem Ömlesztett áru be- és kirakodásakor a Hajózási BSz 3.12.2 pontja szerinti követelményeknek megfelelően hossz tengely és keresztirányban is egyenletesen, az egyensúly megtartásával rakodnak. Hajók, illetve a hajó és part közti áthidaláshoz megfelelő méretű áthidalót használnak? Igen Nem Minden esetben, amikor álló helyzetben a hajók, illetve a part között távolságot vagy szintkülönbséget kell áthidalni, járódeszkát kell alkalmazni. A járódeszkának legalább 0,6 méter szélesnek kell lennie. Ha az több darabból készül, a részeket stabilan egymáshoz kell rögzíteni. (Hajózási BSz 3.16.1. és 3.16.2) A járó biztonságtechnikai szempontból megfelelő kialakítású? Igen Nem A járó szélei figyelmeztető jelzéssel és korláttal ellátott. (Hajózási BSz 3.16.3.) Kiegészítő tájékoztatás A járó hajón történő rögzítettsége biztosított? Igen Nem Az átjáró hajóoldali vége rögzített, csúszásgátlóval ellátott. (Hajózási BSz 3.16.4) Kiegészítő tájékoztatás Üzemanyag vételezésekor betartják a tűzrendészeti előírásokat? Igen Nem A munkavállalók a nyílt láng használatával és a dohányzási tilalommal kapcsolatos előírásokat betartják, az elcseppenő üzemanyagot a kútfejhez készített itatóanyaggal felitatják. Kiegészítő tájékoztatás Folyami vontatáskor a csatolási művelet illetéktelen személyek jelenléte nélkül történik? Igen Nem A csatoló kötelek közelében csatolás közben oda beosztottakon kívül más nem tartózkodik. (Hajózási BSz 4.2.3.) Kiegészítő tájékoztatás A vontatókötél átadásában és átvételében részt vevők viselik az egyéni védőfelszerelésüket? Igen Nem A munkavállalók automatikusan felfúvódó védőmellényt, védősisakot, csúszás és átszúródás elleni védelmet biztosító talpú lábbelit, és mechanikai sérülés ellen védő kesztyűt viselnek. (Hajózási BSz 4.2.5) Kiegészítő tájékoztatás A vontatókötél mozgásának veszélyzónájában személy tartózkodik? Igen Nem A műveletet végrehajtók a Hajózási BSz 4.2.6 szerint a veszélyzónából kilépnek. Kiegészítő tájékoztatás A kötél kezelését veszélymentesen hajtják végre? Igen Nem A kötél feszítése, lazítása kézzel, lábbal nem történik. (Hajózási BSz 5.1.3.6.) Kiegészítő tájékoztatás A horgonylánc igazítását megfelelő segédeszközzel végzik? Igen Nem A horgonylánc igazítására megfelelő szilárdságú húzókapcsot használnak. (Hajózási BSz 5.1.5.3.) Kiegészítő tájékoztatás A 750 mm-nél alacsonyabb raktárkeretnél a rakodás, takarítás, karbantartás megkezdése előtt védőkorlátot elhelyeztek? Igen Nem Megfelelő – legalább 1 m magas – korlát a beesési veszély elkerülése érdekében elhelyezésre került. (Hajózási BSz 5.3.3.) Kiegészítő tájékoztatás Árurakodás ideje alatt az úszólétesítmény rakodási oldaldalán személyközlekedéstől mentes? Igen Nem A rakodás ideje alatt az úszólétesítmény rakodással ellentétes oldalán történik személyközlekedés. (Hajózási BSz 5.3.5.) Kiegészítő tájékoztatás A hajófenékben végzett munkák során kötelező a légzőkészülék használata? Igen Nem A Hajózási BSz 3.22. pont szerint kell eljárni: A hajófenékben a csavartengely közelében, menet közben csak vészhelyzetben szabad munkát végezni. Kettős fenékben csak a megfelelő szellőzés biztosításával, ha ez nem megoldható, légzőkészülék használatával végezhető munka. A végzett munkáknál figyelembe kell venni a vonatkozó szabvány előírásait. A veszélyes berendezésekben beszállással történő munkavégzés során az MSZ-09-57.0033-1990 Munkavédelem. Veszélyes berendezésekben beszállással végzett munkák biztonságtechnikai követelményei szabvány előírásait kell figyelembe venni. Kiemelt figyelmet kell fordítani a munkát végzők mérgezéstől, illetve fulladástól történő védelmére. Ha várható, hogy a légtérbe kerülő ártalmas anyagok koncentrációja a maximális értéket meghaladhatja, a munkavállalókat személyi légzésvédő eszközzel kell ellátni. A hajófenékben beszállással végzett munka az MSZ-09-57.0033-1990 szabvány előírásai szerint történik az előírt légzőkészülék használatával. Kiegészítő tájékoztatás Az úszólétesítmény javításakor a be- és leesés veszélyes helyek elkerítéséről, jelöléséről gondoskodtak? Igen Nem A fedélzeten, géptérben, egyéb helyiségekben végzett javítási munkáknál, melyeknél botlás-, csúszás-, be- és leesés veszély áll fenn, gondoskodtak a figyelmeztető feliratok, lehatároló elemek elhelyezéséről. (Hajózási BSz 5.7.3.) Kiegészítő tájékoztatás