869

A pilótafülke zajterhelése 70 - 100 dB(A) között változhat, a sugárhajtóművel rendelkező légijárművek esetén a legalacsonyabb. Alapvető, hogy a repülés közben a magas zajszint nem befolyásolhatja a repülésbiztonságot a „hang elfedése” miatt, nem zavarhatja a figyelem-koncentrációt és a beszédmegértést. 1500-3000 Hz-en a zajszint nem haladhatja meg a 80 dB(A) értéket, kényszerített üzemmódban és a leszállás alatt a 100 dB(A) értéket. A felszállás, utazás, megközelítés és leszállás üzemmódban végzett zajméréseket szabványok (MSZ EN 485:2005, MSZ EN 352:2003) írják elő. A repülőszemélyzetet a repülés mintegy ~40%-ában 85 dB(A) vagy nagyobb hangnyomásszintet meghaladó zajexpozíció is érheti, ahol kötelező az elektromos kommunikációs rendszerrel felszerelt fültok alkalmazása az utasítások fogadása miatt. A 216/2008/EK rendelet értelmében a 965/2012/EU rendelet a műszaki követelmények között (SPO.OP.120 és SPO.OP.121) írja elő a zajcsökkentő eljárások alkalmazását. A pilótafülkében a Federation Aviation Administration hozzájárulása szerinti hallásvédő eszköz (fültok) biztosított. A repülőszemélyzetet érő zajterhelés nem küszöbölhető ki teljes mértékben, de az egyéni védőeszközök alkalmazásával (pl. a repülőgép földi ellenőrzése, illetve kényszerített üzemmódban és leszálláskor) a zajártalom megelőzhető. A munkahelyi zajhatás az Mvt. (32.§) szerint nem károsíthatja a munkavállalókat és a munkavégzés hatókörében tartózkodókat, és nem veszélyeztetheti a munkavégzés biztonságát. A munkáltató kockázatértékelési kötelezettsége a munkahelyi zajhatásokra is kiterjed (zajterhelés, zajexpozíció vizsgálata). A zaj okozta halláskárosodás megakadályozása érdekében a 66/2005. (XII. 22.) EüM rendelet előírásait kell figyelembe venni.