869

A sugárzás veszélyének becsléséhez az úgynevezett effektív dózist használják, melyet Sievert-ben adnak meg. Az effektív dózis egy rövid távú repülőjárat esetén kevesebb, mint az éves átlagos sugárterhelés (2,1 mSv) 1%-a, míg a hosszú távú járatokon ez 5%. A repülés és a légiutas-kísérő személyzet foglalkozási expozíciója az útvonal, a tengerszint feletti magasság és a légi jármű típusától függ. Átlagosan a kapott adagok aránya a következő:  Hosszú távú repülőgépek - 5 µSv óránként;  Rövid távú repülőgép - 1-3 µSv óránként az elérni kívánt magasságtól függően. A kozmikus sugárzás mértéke a földrajzi helytől függően is változik. Mérési eredmények szerint 10000 méter magasságban pl. Magyarország felett mav 3,5 µSv/h, Egyiptom (Asszuán) felett max. 0,9 µSv/h. A kozmikus sugárzás mértéke a sarkoknál magasabb, mint az egyenlítő térségében