????????????????????????????????????

A 27/2014. (IV. 30.) NFM rendelet 4. § (5a) szerint a légiforgalmi irányítóra vonatkozó 3. osztályú orvosi minősítések egészségügyi követelményeit az EU 2015/340 bizottsági rendelet IV. melléklete tartalmazza. A rendelet B. Alrész 2. szakasza ATCO.MED.B.060. szerinti pszichológiai követelmények: a) A kérelmezőt, ha olyan stresszhez kapcsolódó tüneteket mutat, amelyek zavarhatják a szakszolgálati engedély által biztosított jogosultságok gyakorlásához szükséges képességeit, az engedélyező hatósághoz kell irányítani. Alkalmassá minősítése csak azt követően mérlegelhető, hogy pszichológiai és/vagy pszichiátriai értékelések igazolták, hogy a kérelmező felépült a stresszel összefüggő tünetekből. b) A pszichiátriai vagy neurológiai szakorvosi vizsgálat részeként vagy annak kiegészítéseként pszichológiai értékelésre lehet szükség A légiirányítóknál nem állhat fenn a stressz tűrő képesség oly mértékű beszűkülése/zavara, mely feltehetőleg akadályozza a szakszolgálati feladatok biztonságos ellátását. A munkahelyi stressz-tűrő képesség felderítése az alábbi készségek számbavételét jelenti: a) megbirkózás a nagy munkaterheléssel, b) az unalom leküzdése, c) a munka utáni lazítás képessége, d) a szorongás és félelem kontroll alatt tartása, e) a kritikus helyzetek kezelésének képessége. A fenti készségek bármelyikének hiánya esetén az egyént a szolgálat által elfogadott szakemberhez kell irányítani Amikor a stressz-tűrő képesség beszűkülése a szakszolgálati munkát befolyásolja, a pszichológiai vizsgálatot a szolgálat által elfogadott pszichológus végzi. Alkalmassá minősítése csak azt követően mérlegelhető, hogy pszichológiai és/vagy pszichiátriai értékelések igazolták, hogy a kérelmező felépült a stresszel összefüggő tünetekből. A munkáltatók munkahelyi kockázatértékelési kötelezettsége a pszichoszociális kockázati tényezőkre, így a munkahelyi stressz-kiváltó tényezőkre is kiterjed [az Mvt. 54. § (1) d), (2) g), (3), Mvt. 87. § 1/H. és 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet 1. § H), 6.§ (1) d) és f), 4-5-6. számú melléklet és 8. számú melléklet 1.1 és 1.2. előírásaira figyelemmel). A 83/2014/EU rendelet szerint az üzemben tartónak rendszeres fáradtságkezelő tréningekről kell gondoskodni a személyzet tagjai – a légiforgalmi irányítók – részére is. A képzési programot az üzemeltetési kézikönyv alapján kell megtartani a fáradtság okainak és hatásainak a feltárása, a megelőzés és a kezelés végett.